cerpen muda mudi minangkabau
assalam mu'alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.
salamaik malam dunsanak ambo
smoga sehat wal afiat kasadonyo
aamiinn yarabball allamiinn
Duduak surang basampik-sampik, duduak basamo balapang-lapang , baitu
pitaruah niniak kito , molah kita taruihkan mambangkik batang tarandam ,
mangaji-ngaji ajaran Adat , Mudah-mudahan baguno untuak anak kamanakan
kito nan mudo-mudo, isuak . Amin.
Indak gadiang nan tak ratak ,
manusia basifat khilaf , kok sasek ambo bakato, kok lupo ambo dalam
alua dan patuik , tolong bilai dima nan senteng , tolong tukuak dima nan
kurang.
ikolah lanjutan dari cerpen
nan berjudul ;PEREMPUAN BAU ASAP'
yang kokoh bak hidupnya pohon kayu di hutan,tak lama kemudian siang menjelang matahari pun menampakan sinarnya
sperti layaknya hidup dikampung tani adalah keseharian masyarakat
desa,peras keringat banting tulang jadi isapan jempol bagi masyarakat
dikampung halaman ku anak gadis minang selepas pendidikan dtanya sama orangtuanya:
si orang tua mulai berunding dengan si mamak
isi rundingan nya:
mamak:si upiak ndak sekolah lai???
si orang tua:ndak sanggup lai ambo manyikolahkan nyo,dicarian sajo tampangnyo lai baa kiro2??? kecek si ayah
simamak:kalau alah tamat sma alah tu,,kok balaki bana karajonyo paliang
mamasak di dapua manga tinggi2 bana sikolah kecek simamak
malaporlah si induak ka pado anak gadihnyo:
si induak:kau ka dicarian jodoh dek mamk kau piak,baa dek upiak tu??
si upiak:ndak itu doh mak, bialah ambo pai ka rantau urang untuak ma
ubah nasib dulu,ma tau jikok lai tasuo di nasib nan elok isuak..
si
induak:upiak padusi manga pulo pai marantau bagai naak,,apolah karajo
dirantau urang tu,,kok laki laki ndak baa dooh,elok dicarikan jodoh dek
mamak upiak,wujuiknyo padusi tu kan balaki juo nyo,kecek si induak tadi.
berontaklah anak gadihnyo tadi:
si upiak:ambo alun amuah balaki lai amak,ambo ingin marubah nasib
dulu,ambo pai karantau,bakarajo apo nan bisa mahasilkan pitih,ma tau
dari hasil karajo tu ntah bisa malanjuikkan sekolah ambo,,kecek si upiak
tadi..
tamanuanglah si amaknyo mandanga si upiak bakato co itu
si induak:iyo juo kecek si upiak tu yoo????,,seraya batanyo dalam hatinyo.
itulah sekilas apresiasi anak gadih minang untuk terjun merantau ke negri orang
hal ini menyebabkan tertanamnya budaya merantau pada masyarakat
Minangkabau. Semangat untuk merubah nasib dengan mengejar ilmu dan
kekayaan, serta pepatah Minang yang mengatakan Ka rantau madang dahulu,
babuah babungo alun (lebih baik pergi merantau karena
dikampung belum berguna) mengakibatkan pemuda Minang untuk pergi merantau sedari muda.
Penjelasan lain adalah pertumbuhan penduduk yang tidak diiringi dengan
bertambahnya sumber daya alam yang dapat diolah. Jika dulu hasil
pertanian dan perkebunan, sumber utama tempat mereka hidup dapat
menghidupi keluarga, maka kini hasil sumber daya alam yang menjadi
penghasilan utama mereka itu tak cukup lagi memberi hasil untuk memenuhi
kebutuhan bersama, karena harus dibagi dengan beberapa keluarga. Selain
itu adalah tumbuhnya kesempatan baru dengan dibukanya daerah perkebunan
dan pertambangan. Faktor-faktor inilah yang kemudian mendorong orang
Minang pergi merantau mengadu nasib di negeri orang. Untuk kedatangan
pertamanya ke tanah rantau, biasanya para perantau menetap terlebih
dahulu di rumah dunsanak/saudara yang dianggap sebagai induk semang.
Para perantau baru ini biasanya berprofesi sebagai pedagang /karyawan.
Mengapa “ urang minang” senang berdagang ? Jika pertanyaan yang sama
ditujukan kepada komunitas bangsa Cina, maka jawaban mereka pasti
berbeda dengan jawaban urang minang.
Mengapa ? motivasi “urang
minang” berdagang karena ingin melawan dunia orang – suatu tema yang
mengandung amanat untuk hidup bersaing terus menerus mencapai kemuliaan,
kenamaan, kepintaran dan kekayaan.
Pada “urang minang” –
profesi sebagai pedagang, merupakan salah satu diantara aktualisasi
peran fungsional dalam mencari nafkah hidup. Menjadi Saudagar, adalah
suatu cita-cita. Fungsi ini akan berbeda diantara profesi yang lain,
karena ada yang menjadi ; petani, tukang, penghulu, ulama, dll.
Kita ingat akan falsafah alam yang menjadi pedoman hidup “urang minang”, yaitu ;
Nak mulia batabua urai,
Nak tuah tagak di nan manang,
Nak cadiek sungguah baguru,
Nak kayo kuaik mancari.
Maksudnya, agar setiap orang berusaha sekuat tenaga agar memperoleh kemuliaan dan kedudukan yang berarti dan penting.
Nah.. sekarang istilah kegiatan berdagang yang dilakukan oleh Saudagar
telah berubah menjadi “Pengusaha”, yang kegiatannya adalah ber wira
usaha, wira swasta. Selain itu terdapat pula profesi yang dikembangkan
dari disiplin ilmu tertentu, seperti menjadi : Notaris, advokat dan
pengacara, akuntan,dll. Sepertinya menjadi seorang profesioanl adalah
lebih cocok bagi “urang minang “ demi melawan dunia orang. Maka
menyebarlah engkau, wahai “ urang minang “ selagi di kampuang berguna
belum. Namun ingatlah selalu ranah minangmu.
Salah satu pegangan dan padoman adolah sabuah pantun , barangkali indak ado urang Minang nan tak tahu jo pantun dibawahko :
Kaluak paku , kacang balimbiang
Tampuruang lenggang-lenggangkan
Dibao urang ka Suruaso .
Anak dipangku kamanakan dibimbiang
Urang kampuang patenggangkan
Jago Adat jan binaso .
MASIH BSAMBUANG DUNSANAK TUNGGU KALANJUTAN CARITONYO
TARIMOKASI RINA RANK PILLI
— bersama Eri Jamarun Koto dan 49 lainnya. — bersama Afdhal Mahatta Piliang Moderat dan 49 lainnya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar